FORFATTERSALON: Amalie Smith

Søndag den 14. august præsenterer Sorø Kunstmuseum en af dansk kunst- og litteraturs mest interessante yngre stemmer, nemlig Amalie Smith. Her vil hun fortælle om sin nyeste roman 'Thread Ripper' (2020), der blandt andet blev nomineret til Weekendavisens Litteraturpris. Derudover giver hun os et indblik, hvordan det er både at arbejde som forfatter og billedkunstner, og om måden hvorpå de to fagligheder smitter af på hinanden.

Forfattersalonen er støttet af Statens Kunstfond.

Amalie Smith (f. 1985) dimmiterede fra Forfatterskolen i 2009 og fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2015. Hun er altså en af de få danske kunstnere, der både kan kalde sig professionel forfatter og billedkunstner, hvilket i høj grad afspejler sig i hendes kunst.

Hun arbejder med tekst og billeder i form af udstillinger, video og lyd, og har udgivet otte bøger, senest Thread Ripper (2020). Hun er optaget af, hvordan tekst og materie hænger sammen, og den interesse har ført hende til emner som græsk svampedykkerdans, kødædende planter på Læsø, vævet tekstil som det digitales grundstof og farven i antik skulpturkunst.

Til foredraget på Sorø Kunstmuseum vil hun fortælle om Thread Ripper; en hybridroman, som med udgangspunkt i vævning forsøger at forstå det digitales væsen. Handlingen i Thread Ripper følger en billedvæver, som i slutningen af 2010'erne er i gang med at skabe et digitalvævet billedtæppe. Men hun væver også sin tilværelse, sin kærlighed, relation til omverdenen og sin tvivl om hvorvidt hun skal blive mor.

Klubbillet inkl. kaffe: 110 DKK

Alm. billet inkl. kaffe og entré på dagen: 130 DKK