KLASSISK KONCERT: "Åbninger" med Malene Thastum og Mette Brandt

Lørdag den 22. april glæder vi os til at byde indenfor til klassisk koncert med pianist Malene Thastum og bratschist Mette Brandt, som vil pirre vores nysgerrighed ved kun at spille åbningssatserne fra store klassiske værker.

Koncerten knytter sig til tematikkerne i vores aktuelle særudstilling 'Billedbarrikader', idet at udstillingen på samme måde som koncerten kun viser et lille udsnit af et større hele. Dét, der er skjult, må vi selv finde svaret på.

Mette & Malene præsenterer:

ÅBNINGER

Førstesatser! Fra barok til modernisme

For ikke så længe siden var vi lukket ned, lukket inde, lukket ude. Verden var gået i stå, og vi ventede alle sammen på den store gen-åbning. Det blev så vigtigt, alt det vi skulle, når alt det derude var åbent igen. Den åbning, vi drømte om, skulle opfylde vores udsatte behov for liv, glæde, fest… og musik.

Under den første, lange nedlukning mødtes Mette & Malene i en lille musik-boble og spillede åbninger: Åbningssatser fra den store musiklitteratur. Hvordan begynder man et stykke musik? I den klassiske musik består et musikstykke ofte af flere satser. Hver sats har sine temaer, sin karakter, sin dramatiske kurve. Men den første sats, åbningssatsen, har ofte en helt særlig status. Det er den ”man kender”. Åbningssatsen skal have så meget kvalitet, så meget stof, så meget energi at vi får lyst til at høre videre. Hvad sker der så? I næste kapitel?

Men i denne koncert skal du kun høre åbninger. Og så må du selv finde frem til resten!

Mette Brandt er bratschist, og spiller bl.a. i Danmarks Underholdningsorkester, Det Kgl. Kapel og Musikberiget.

Malene Thastum er pianist, og optræder som kammermusiker, akkompagnatør og repetitør.

Program:

Kl. 14-ca. 15.30: Koncert

Alm. billet inkl. et glas vin/øl/vand og entré til museet: 240 kr.

Klubbillet inkl. et glas vin/øl/vand: 210 kr.