SANKTHANSAFTEN PÅ MUSEET: Vi hylder lyset

Fredag den 23. juni inviterer vi for andet år i træk til Sankthansaften i kunstmuseets gårdhave!

I forbindelse med særudstillingen 'FORBUNDET: Kunst.Natur.Sorø.', hvor 11 samtidskunstnere sætter fokus på forbindelserne menneske, natur og kunst, fejrer vi Sankt Hans som den solhvervsfest, den er. Denne gang hylder vi lyset og vores fantastiske livgivende sol, som giver os de lange, lyse sommerdage med kulminationen lige omkring Sankthans.

Det er muligt at forhåndsbestille vores lækre tapastallerken og børnetallerken på forhånd nedenfor (begrænset antal). På aftenen er det desværre ikke muligt at købe mad, men baren er åben.

Arrangementet er gratis og alle er velkomne fra kl. 18-21.30!

Program:

18.00: Dørene er åbne. Forhåndsbestilt tapas og børnetallerkner kan afhentes.

19.30: Båltale ved Madame Nielsen

Ca. 20.00: Fællessang og bålfadstænding

Ca. 20.15-20.30: Danseperformancen "Songs of Solace for the Land" ved en dansk-finsk dansetrup bestående af Astrid Sønderskov Andersen (DK), Sanna Hiirvonen (FI), Nicolaj Wamberg (DK/NO) og Mathilde Mensink (DK/DE)

21.00: Tak for i aften

Om performerne:

Madame Nielsen er forfatter, dramatiker og performancekunstner, og i hendes selskab kan man altid vide sig sikker på at være lige dele underholdt og udfordret. For andet år i træk holder Madame båltalen til museets Sankthansaften, og vi garanterer, at det bliver en fyrig og flammende tale!

Projektet "Songs of Solace for the Land" er et multidiciplinært, site-sensitivt danse- og performancekunstprojekt, der udforsker menneskets kropslige relationer til de landskaber, vi er omgivet af samt folklore og kulturarv. Det er et sanseligt og ekspressivt værk. Med udgangspunkt i samtidsdans, og improvisation, stemme, folkemusik og poesi, vil den Dansk-Finske gruppe af spirende kunstnere skabe en serie af performances i forskellige natur omgivelser i Danmark og Finland. Skt. Hans performancen i Sorø er det første indblik i processen. De fire kunstnere er Astrid Sønderskov Andersen (DK), Sanna Hiirvonen (FI), Nicolaj Wamberg (DK/NO) og Mathilde Mensink (DK/DE). Mathilde er født of opvokset ved Tystrup Sø syd for Sorø.