SALON: TORSTEN BØGH THOMSEN: SKYGGEPUNKTER

Skyggepunkter: Menneske, natur og materialitet i H.C. Andersens forfatterskab ved ph.d og adjunkt i litteraturvidenskab Torsten Bøgh Thomsen.

Med udgangspunkt i sin nyligt udkomne bog Skyggepunkter vil Torsten Bøgh fortælle om Guldalderens natursyn og dets betydning i dag. Gennem nedslag i kendte og mindre kendte værker fra H.C. Andersens forfatterskab skal vi se på repræsentationer af naturen og industrialiseringen i 1800-tallet, overgangen fra en romantisk til en videnskabelig naturforståelse og den specielle og etisk besværlige position i midten af det hele, som mennesket indtager.

Sorø Kunstmuseums SALONER er eftermiddage i selskab med en kunstner eller kulturpersonlighed, der belyser aktuelle emner eller nye vinkler på museets samling og udstillinger.

Sorø Kunstmuseum Søndagssalon Storgade 9